Kastaniehuset
 

SMTTEMODEL RINGE FORÅRET FREM

Smttemodel Ringe foråret frem

Sammenhæng

Med denne lille tradition markerer vi at foråret er på vej. Såvel børn som voksne bliver gladere når solens første stråler varmer og flyverdragterne kan gemmes væk. Vi har alle øje for de små tegn som viser at foråret er på vej.

Vi samles alle, børn og voksne, udenfor kastaniehuset og går i samlet flok ned til skoven. I starten af skoven får alle en klokke. Mens vi går videre ind i Dyrehave skoven ringer vi med klokkerne for at "vække" anemonerne og kalde foråret frem. Til sidst mødes vi i bunden af skoven, synger to forårs sange og spiser kage, inden turen går tilbage til huset.

Mål

Børnene lærer om årets og naturens gang.

Børnene får et tættere forhold til alle husets børn og voksne,

Der knyttes nye venskaber som vi ser udviklet i den frie leg i Kastaniehuset.

At børnene får viden om hvilke sange der hører foråret til.

Gennem fokusordene øges børnenes læring om foråret og kendskab til naturen.

Børnene lærer at passe på naturen.

Børnene plukker anemoner, som vi tager med hjem i Kastaniehuset

Tegn

De store hjælper de små

De leger i visne blade på skovbunden

Hører fuglene pippe

Børn søger nye venner

Børnene synger forårssange

Børnene samler af sig selv "affald" op

Tiltag

Fokusord: Gren, klokke, anemone, skov og sol.

Vi vender tilbage og ser om anemonerne er vokset

Evaluering

Stor interesse for hvor anemonerne var og selv vuggestuebørnene kendte anemonen. De fik en god sanseoplevelse.

Der blev dannet mindre fællesskaber, og de store børn tog sig af de små.

En enkel og nem tradition som ikke behøver nye tiltag.

Der manglede fokusord i rette tid og dokumentation på træerne efter traditionen.

Næste år skal der findes et nyt mødested i skoven, da det nuværende ligger for tæt på vejen, huske drikkelse til børnene og samtidig skal de voksne fordele sig bedre.

Det var fint at alle gik samtidig til skoven, da det signalerede at det var en fælles tur.

Bilag